fbpx

Driver du nettbutikk og trenger du lagerplass?

Driver du nettbutikk og trenger du lagerplass?

Posted in BUDBIL, DISTRIBUSJON, EKSPRESS, LAGERHOTELL, ONLINE SPORING, TERMINALDRIFT, TRANSPORT and tagged , , , , ,

Enten du vurderer å starte opp en nettbutikk eller du allerede har solgt produkter en stund, så har du sikkert tenkt på lagerplass, frakt og ordreekspedering.

Selvfølgelig er det å få gjennomført salg den spennende delen. Men hva skjer etter at ordren er klar? Produktet ditt må på én eller annen måte havne hos kunden din.

Det er tre måter dette kan skje på.

  1. Du selger et produkt fra en forhandler som fullfører ordrene for deg
  2. Du fullfører dine egne ordrer, enten alene eller i samarbeid med noen.
  3. Du jobber med et logistikkfirma som håndterer lageret ditt og tar seg av ordreekspederingen for deg.

 

Det er klare fordeler ved å pakke og sende ordrene dine selv: det er fleksibelt og billig. Det er nettopp av disse grunnene at mange bedrifter som er i oppstartsfasen, eller bedrifter som har spesielle behov ofte velger å ta seg av logistikken selv.

Uavhengig av situasjon eller bransje, så vil enhver bedrift som sliter med likviditeten dra fordel av å håndtere alt på samme sted. Noen ganger har du mer tid til overs enn penger.

Men hvis bedriften din vokser fort og du har midler til å outsource, så kan det være aktuelt for deg å se på lagerhotell og ordreekspedering hos tredjepartsaktører.

Det er mange logistikkfirmaer som kan lagre produktene dine og ta seg av pakkingen og frakten av ordrene dine.

Det å jobbe med logistikkfirmaer kan være skummelt om du aldri har gjort det før.

Fordelene ved å bruke en samarbeidspartner

Den åpenbare fordelen ved å bruke et logistikkfirma er at du slipper å gjøre det selv. Men fordelene er mer enn bare det. Det å outsource drift av lager kan ha stor betydning for veksten til bedriften din.

  1. Unngå langtidsleie

Mange leverandører tilbyr fleksible priser. Det betyr at når du vokser – eller går gjennom trangere tider – så vil de kunne tilpasse seg til dine behov og justere prisene tilsvarende. Hvis du eier ditt eget varelager kan dette ofte kreve mye mer innsats.

For det første trenger ikke bedrifter å forplikte seg til langsiktige kontrakter på lagerleie. Istedenfor betaler bedriften en månedlig leie for den plassen som varene tar opp. Det gjør at de sparer penger, spesielt når varebeholdningen synker utenfor sesongene deres.

  1. Ikke behov for bemanning

Når du ekspederer og frakter ordrene dine vil du mest sannsynlig være nødt til å ansette folk etterhvert som omsetningen din vokser. Det å håndtere ansatte tar tid. Hvis bedriften din fortsatt holder på å etablere seg, så er du kanskje litt tilbakeholden med å love folk en jobb. Istedenfor kan du outsource jobben til et logistikkfirma og lar dem ta seg av jobben med å finne og ansette gode folk. I tillegg slipper man å tenke på alle sosiale kostnader som kommer i tillegg ved å ansette folk.

  1. Vær mer effektiv

Det er veldig stor sannsynlighet for at du ikke startet en bedrift fordi du er supergod til å pakke sammen esker. Istedenfor har du andre ferdigheter som det er vanskeligere å outsource. Når du lar noen andre ta seg av logistikken frigjør du deg selv slik at du kan fokusere på tingene som vil ha større betydning for deg og bedriften din.

Driver du nettbutikk kan du bruke den verdifulle tiden din på å finne spennende produkter, gjøre salg- og markedsføringsaktiviteter m.m.

  1. Spar penger

Selv om det nesten er gratis å gjøre dette selv, så vil du på lang sikt spare penger, dersom du engasjerer et logistikkfirma mens bedriften din vokser.

Hvis leverandøren opererer på en større skala enn ditt firma, kan du dra nytte av effektiviteten deres og rabatten deres på fraktkostnader.

Når er det rette tidspunktet for å bytte?

De fleste bedrifter starter med å ekspedere deres egne ordrer og noen velger til slutt å legge til tredjepartsløsninger når de begynner å vokse. Problemet er at det er vanskelig å vite når man skal bytte. Spesielt hvis du starter bedriften med veldig få eller ingen midler.

Det viser seg at bedrifter i alle størrelser kan dra nytte av lagerhotell- og ordre-ekspederingstjenester. Det er flere forskjellige firmaer å velge mellom. Noen spesialiserer seg på små- eller storskaladrift.

Det er likevel noen klare tegn på når det er på tide å outsource.

  1. Sykliske eller uregelmessige salg

Dersom det er store svingninger i antallet ordrer i løpet av året, gir det sikkert ikke mening for deg å drive og bemanne ditt eget varelager. Et logistikkfirma vil kunne tilpasse seg til dine behov. Hvis du for eksempel bare har sesongvarer så vil det være lønnsomt å bruke en samarbeidspartner.

  1. Du er for opptatt

Hvis du er så opptatt med å ta deg av ordreekspedering at du ikke har tid til å fokusere på vekst, så er det kanskje på tide å begynne med outsourcing. Som en bedriftseier må du kunne vie tiden din til salg og markedsføring dersom du ønsker å være på markedet i det lange løpet.

  1. Mangel på infrastruktur

Hvis firmaet ditt vokser fort, så kan det være vanskelig å tilpasse infrastrukturen din tilsvarende. Kanskje må det investeres i maskiner/lagerhyller osv. Dette kan føre til mye stress og redusert vekst. Når du setter arbeidet til et firma som spesialiserer seg på logistikk, så er de bedre utstyrt til hurtig å tilpasse seg endringene i bedriften din.

Varelager og ordrekespedering er ikke for alle, men dersom du befinner deg i én av disse situasjonene, så er det kanskje på tide å ringe rundt for å høre med forskjellige logistikkfirmaer.

Hvem bør ikke jobbe med logistikkfirmaer?

Faktum er at det ikke finnes én løsning som er perfekt for alle bedrifter. Det er situasjoner der det å bruke et logistikkfirma ikke gir mening, uavhengig av størrelsen på bedriften din.

  1. Bedrifter med begrenset likviditet

Enten du er en startup eller ikke, så må du gjøre det selv dersom du ikke har de nødvendige midlene tilgjengelig. Noen ganger er tid din største ressurs og man må jobbe med det man har.

Vanligvis er det bare noen få tilfeller der det ikke gir mening å bruke lagerhotell- og tjenester fra tredjepartsaktører. For det første vil det det sannsynligvis ikke være den beste avgjørelsen å bruke en ekstern aktør dersom bedriften er helt i starten, og er uten midler til å betale for ekstern hjelp. I disse tilfellene er det ofte nødvendig for bedriftseieren å bruke tiden sin på å skape vekst i bedriften istedenfor å betale for ansatte eller eksterne aktører.

  1. Svært spesialiserte bedrifter

Du ville nok blitt overrasket over hvor mange egendefinerte tjenester som logistikkfirmaer kan tilby. Alle vil likevel ikke være i stand til å finne et firma som gjør akkurat det de ønsker av dem. Hvis bedriften din har veldig spesialiserte behov, så gir det kanskje mer mening å ta seg av ordreekspedering internt i bedriften.

Et eksempel kan være en bedrift som produserer varer på bestilling, f.eks. ved å bruke spesialutstyr. For mange andre bedrifter derimot, kan en tredjepartsleverandør være en enorm tidsbesparelse som også kan redusere kostnadene.

Hvis du faller inn i én av kategoriene over bør du tenke deg godt om, og gjøre hjemmeleksa før du vurderer tredjepartslogistikk.

Hvordan ser ekspederingsprosessen ut?

Så fort bedriften din er oppe og går sammen med logistikkfirmaet, så vil ekspederingsprosessen din begynne å se ganske enkel ut. Alt du egentlig trenger å gjøre er å påse at beholdningen på varene dine er på et optimalt nivå. I mange tilfeller kan ordrene dine sendes direkte til logistikkfirmaet, så tar de seg av pakkingen og frakten av ordren.

Hvis du driver en nettbutikk finnes det flere mulighet for å integrere din løsning med et lagerhotell. Som du sikker skjønner, så vil en integrasjon frigjøre mye tid som kan vies til andre aspekter av bedriften.

Hva med returbehandling?

Mange logistikkfirmaer kan også løse problemer knyttet til ordreekspedering på dine vegne. Dette inkluderer behandling av retursendinger.

Returnerte produkter kan sendes tilbake til lagerhotellet hvor det vil bli kontrollert og registrert. Dersom produktet er skadet vil leverandøren simpelthen informere kunden om dette og håndtere det etter de til enhver tid gjeldende rutiner. Dersom produktet er i god/salgbar stand vil produktet bli returnert til lageret så det kan brukes for fremtidige ordre.

Kan du fortsatt sette ditt eget preg på forsendelsen?

Det er en god måte å skille seg ut fra mengden å bruke emballasje/tape med din egen logo.

Dine kunder vil føle seg mer fornøyd med kjøpet og det er mer sannsynlig at de vil kjøpe noe fra deg igjen eller anbefale deg til sine venner.

Uheldigvis kan det være utfordrende å finne et logistikkfirma som er villig til å samarbeide med deg om dette.

En god tredjepartsleverandør har lang erfaring med pakking av ulike produkter, og bistår med gode løsninger for ditt behov.

Dersom det er viktig for deg å bruke din egen emballasje, må du huske å spørre potensielle firmaer om dette, og om de er villige til å bruke den.

Hvordan velger du et logistikkfirma?

Dersom du ønsker å bruke et logistikkfirma må du først sette deg ned foran Google. Dersom du er heldig har du kanskje en venn eller en kollega som kan gi deg tips eller en anbefaling. Hvordan velger man da den rette?

  1. Samme bransje/spesialisering

Det handler om å finne det firmaet som passer best til din bedrift. Enkelte lagerhotell spesialiserer seg innenfor visse bransjer og produkttyper. F.eks. har vi Forlagssentralen som kun driver med bøker, eller Asko som distribuerer dagligvarer. Noen driver kun med store volum (f.eks. byggevarer), og andre fokuserer på mindre produkter.

Det finnes mange firmaer som driver med lager der ute, og hvert firma har sitt fokus. Derfor er det veldig viktig å ta hensyn til dette når du skal velge leverandør.

  1. Lignende eksisterende kunder

Prøv å finne en leverandør som allerede jobber med bedrifter som ligner på din. Det er veldig viktig for nettbutikker å velge en leverandør som allerede har god erfaring med e-handel.

For det første vil det bety at de er i stand til å gjøre jobben raskt og nøyaktig. For det andre vil de, som en strategisk partner, bedre kunne hjelpe deg med hvilke som helst bedriftsutfordringer og kan kanskje til og med komme med råd som hjelper deg med å drive bedriften fremover, da de forstår de generelle nyansene innenfor netthandel.

Hva er ditt beste alternativ? Sleng deg på røret eller send en e-post. Snakk med noen under fire øyne om bedriften din. Ikke vær redd for å spørre mange spørsmål, i tillegg til å be om referanser. Det aller viktigste er at du er frampå og tydelig om dine behov, slik at det ikke dukker opp noen overraskelser lenger nede i veien.

De vanligste fallgruvene

Det å velge et firma utelukkende basert på pris, er den vanligste fallgruven mange gjør. Selv om pris er viktig, er det minst like viktig å finne et selskap som passer godt til dine behov. Det er viktig å innhente pris fra flere tilbydere, men ikke velg utelukkende basert på pris. Hvis du får mange misfornøyde kunder kan det ende opp med å koste mye mer i det lange løpet.

Tips nummer én

Tips nummer én er ikke overraskende å gjøre hjemmeleksa når du leter etter logistikkfirmaer. Ta deg god tid til å sjekke dem ut, snakke med dem, besøk dem og pass på at de har løsningen du trenger. Vær også sikker på at dere er en god match til hverandre. Du har virkelig ikke lyst til å bytte firma etter bare tre måneder.

Skaff deg en oversikt over alternativer, detaljer. Sjekk at leverandøren har gode referanser og fornøyde kunder. Det kan minne litt om en ansettelsesprosess – ta deg derfor god tid for å være sikker på at du tar en riktig beslutning.

Som en potensiell kunde kan du og bør du spørre mange spørsmål før du velger å samarbeide med et firma. Hvis det ikke føles som en god match, så må du ikke være redd for å si nei.

Har du noen spørsmål til oss er vi i Bjørgs budbil og transport alltid klare for å slå av en prat.

Se gjerne vår hjemmeside www.bjorgbud.no for mer informasjon og ta gjerne kontakt med oss på tlf 479245500

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather